mandag 29. juli 2013

Bringebæris

Sommerstid er det obligatorisk å spise minst 3 kg is i uka. Lager du isen selv blir den som oftest sunnere, og du kan blande dine egne favorittsmaker.

Enkel bringebæris

200 gr frosne bringebær
1 ss sukker
0,25 dl eplesaft

Bland alle ingrediensene i en food processor. Bland godt. Smak til med eventuelt mer sukker. Ha bærblandinga over i isformer. Trykk godt slik at du slipper å få luftlommer i isen. Hvor lenge isen bør ligge i fryseren kommer an på temperaturen. 

Kremet bringebæris

200 gr frosne bringebær
1 ss sukker
2 ts vaniljesukker
3 ss Mager vaniljekesam

Bland alle ingrediensene i en food processor. Bland godt. Smak til med eventuelt mer sukker. Ha bærblandinga over i isformer. Trykk godt slik at du slipper å få luftlommer i isen. Hvor lenge isen bør ligge i fryseren kommer an på temperaturen. 

Enkel bringebæris til venstre (min favoritt), kremet bringebæris til høyre


søndag 28. juli 2013

Sommer og bærsesong

 Ta fram din indre pensjonist og sett i gang med matauk!



Det har vært ganske laber aktivitet på bloggen de siste ukene. Dette skyldes sommerferie, og et ønske om å være utendørs.  Kjøkkenet har ikke vært helt dødt likevel. Ettersom bærene modnes så plukkes, saftes og syltes det etter beste evne. I tillegg til å spise bær til dessert hver eneste dag selvsagt!






Til glede for nye lesere: her er det linker til hvordan du lager saftsaftis og stikkelsbærdrikk. Stikkelsbær- og jordbærsyltetøy lager du slik.






onsdag 3. juli 2013

God gammeldags steik

En klassiker innenfor veggisfestmat er nøttesteik. Den finnes i mange forskjellige (relativt like) varianter, dersom man gidder å leite litt på nettet. Du vil helt sikkert også finne noen påstander om at veggissteik ligner på vanlig svinesteik. Dette er selvsagt overhodet ikke sant!

Vegetarvarianten av steik smaker godt, er lett å lage, og kan smaksettes akkurat slik du vil ha den.
Bytt gjerne ut kjernene i oppskrifta med lik mengde nøtter, eller mer om du foretrekker det. Dette er en oppskrift som egner seg for litt "slumping" med ingrediensene. Smak til med det krydderet du selv måtte ønske, legg til/kutt ut ingredienser du har mest lyst på.

Det nærmer seg jo jul nå, og noen av dere skal kanskje for første gang la ribbe være ribbe. Julaften er jo den mest tradisjonsbundne dagen av alle, og mange er ikke helt klare for å lage og servere andre retter enn det man alltid har spist. Du tuller ikke med tradisjoner!  Et greit tips til dere som skal feire grønn jul for første gang, ta med din egen mat. Dersom du ikke skal feire hjemme hos deg selv, da kan du jo bestemme menyen helt på egenhånd. Resten av familien er gjerne ikke fullt så interessert i å kutte ut pinnekjøttet og lutefisken, men tilbehøret til tradisjonsmaten kan jo også du  spise.

På julaften er det obligatorisk å servere steik sammen med surkål med eple og karamellpudding med krem til dessert. Trenger du et alternativ til julesteika, så kan jeg absolutt anbefale den svenske julesk*nka i en herlig vegetarvariant.

Julesteik (søndagsteik resten av året)

2 dl gresskarkjerner
2 dl solsikkekjerner
1 ts rapsolje
200 gr reven västerbotten ost (eller en annen smakfull variant).
1 beger lett rømme
1 squash 
4 store gulrøtter
3 stilker stangselleri
1 kinesisk hvitløk
1 gul løk
3 lettpiska egg
3 ss grov sennep
1 dl havregryn (kjøp den glutenfrie dersom det trengs)
1 dl hvetemel (eller kikertmel for et glutenfritt alternativ)
3 ss smør
1 ts salt
1 ts pepper
*1/2 - 1 ts sterk røkt paprika
1 ts muskatnøtt
1 ts tørka persille
1 ts chili flak
Saft fra en lime


Rist gresskarkjernene i en tørr stekepanne. Kjernene er ferdige når de popper. Ta kjernene ut av panna, hell i olje og stek solsikkekjernene til de har fått en gyllen farge. Jeg liker å ha hele kjerner i steika, slik at det blir tyggemotstand. Dersom du ikke er så glad i det, kan kjernene knuses i en food processor eller lignende.
Riv ost, gulrøtter og squash. Legg squashen i en melsikt, og bland inn 1 ts salt. La dette stå ca i 20 minutter, press ut så mye vann du klarer fra grønnsaken med baksida av en spiseskje.Hakk løk og hvitløk, stek i olje eller smør i en panne til løken har fått litt farge. Hakk stangselleri i biter.
Bland alle ingrediensene i en stor bolle og smak til med krydder. 1 ts av hvert krydder er lite. Jeg  bruker endel mer, smak til slik at du får en blanding du synes er bra. Ha bakepapir i to brødformer, og fordel røra opp i disse.

Stekes i ovn på 200 grader i  ca 1,5 time.

Steika bør lages dagen før du skal servere den, slik at den rekker å få satt seg skikkelig. Den holder seg flere dager i kjøleskapet, og egner seg godt til frysing.
Før servering skjær steika i tykke skiver, og stek dem i en panne i olje eller smør.

*sterk røkt paprika kan være vanskelig å finne, men flere vanlige dagligvareforretninger har nå Santa Maria sitt røkt paprika krydder. Et annet alternativ er liquid smoke som også finnes i butikker med godt utvalg. Det er viktig å smake seg til med mengden krydder, har du i for mye kommer fort smaken av bål fram. Det gjelder særlig liquid smoke.


Tilbehør

Hva serverer man til en steik, jo her er det bare å boltre seg i de tradisjonelle grønnsakene slik som poteter, surkål, rosenkål, rødkål, tyttebærsyltetøy og rotgrønnsaker.





Stekte skiver av julesteik, smørdampede rosenkål og ovnsbakte kålrabistaver





Grønn snacks

Endelig er høsten her, med skarp luft og nydelige farger. En annen bra ting er at høst betyr grønnkål. Sesongen for denne fantastiske grønnsaken er fra oktober til desember. Grønnkål er veldig anvendelig, en av mine favoritter er å sprøsteke bladene i stekeovnen. Med salt og parmesanost blir smaken helt fortreffelig.


200 gr grønnkål
2 ss rapsolje
1/4 hvitløk uten fedd
Maldonsalt
Parmesan

Skru stekeovnen på 120 grader. Vask og rens grønnkålen nøye (dersom man da ikke føler for kålorm i maten). Fjern stengelen på grønnkålbladene, og riv bladene i mindre biter. Tørk kålen nøye i en salatslynge. 
Bland olje og hvitløk i en bolle. Ha i grønnkålen og bland godt. Legg deretter kålbladene over på et stekebrett. Strø over salt og rasp over parmesan. 
Stekes på miderste rille i 45 minutter. 

Sprøstekt grønnkål er ypperlig tilbehør til de fleste retter, men jeg serverer det ofte som snacks istedenfor potetgull.








Vaffel vaffel vaffel!

Her i huset er såkalte linsevafler en stor høydare! Det skal jo ikke stikkes under en stol at kombinasjonen vafler og linser kanskje ikke høres helt naturlig ut. Men det vil du oppdage at det er!

Gjester får av og til spørsmål om de vil ha linsevafler. Er de høflige får man svar som disse;"det hørtes jo interessant ut..." eller "tja, jeg er jo forkjøla - så det er i grunnen det samme hva jeg spiser..."
Heldigvis har alle jeg har prakka på vaflene likt dem. Ok, med unntak av en 8 år gammel nevø som ble servert dette til frokost. Han har seinere beskrevet at maten smakte høgg.

Jeg burde kanskje tatt hintet og kalt vaflene for noe mer salgbart enn linsevafler. Originaloppskrifta fant jeg hos Veganmisjonen, der de heter frokostvafler. Det høres unektelig mer fristende ut.

Vaflene er en utmerket erstatning til brød. Favorittvarianten min er å servere vaflene med salat og blå castello.

Jeg har aldri telt hvor mange vafler man får av denne røra, men det er mange.

Linsevafler

1 dl røde linser (kokes etter anvisning på pakka)
4 egg
4 gulrøtter (ca 5 dl)
1/2 dl rapsolje
1/2 dl kremfløte
1 liter h-melk
2 dl havrekli
1,5 dl havregryn
2 ss linfrø
2 ss knuste linfrø
1 ts salt
1 ts spisskummen
1,5 ss fiberhusk
(1 dl sammalt hvete grov og 1 dl hvetemel)

Kok linsene etter anvisning på pakka. Pisk sammen egg, rør inn olje og kremfløte. Rasp gulrøtter og ha i røra sammen med linsene. Tilsett kli, havregryn, linfrø, salt og spisskummen og spe med melk. Blir røra for tjukk spe med mer melk eller vann. Ha i fiberhusk tilslutt, og la røra svelle 5 minutter før du begynner å steke vaflene.

Når vaffelrøra lages uten hvetemel blir vaflene myke og fine. Dersom noen er livredde for kli og gryn, så er det selvsagt ikke noe i veien for å bruke fint mel. Ved å tilsette mel blir de sprøere. Røra kan bli noe tjukk, så spe på med mer væske om nødvendig. Særlig dersom man tilsetter hvetemel. Det vil da ikke være nødvendig med fiberhusk i røra.
Jeg pleier å lage vaffelrøre litt etter prinsippet man tager hva man haver. Dette gjelder særlig for hva slags væske som blir brukt. For de som ikke er så glad i fett ikke kutt ut olje. Noe fett må til for å få en fin røre.

Ettersom det er valgfritt om man ønsker hvetemel i røra eller ikke, er jo dette perfekt både for gluten- og lavkarbogjengen.
















Avokadolønsj

Avokado har en deilig smak og konsistens, og brukes altfor lite i de fleste hjem.
Dette her er en oppskrift på egg og avokado som er utmerket både som frokost og lønsj. Til denne retten serverte jeg vafler med ost, sukkererter og melon.

3 små avokado
1,5 store tomater
3 egg
Salt og pepper

Del avokado i to og fjern steinene. Ta ut innmaten fra skallet og legg de i bunnen av en ildfastform. Dryss pepper over avokadoene. Skjær tomater i skiver og legg over avokadoene. Knekk egg over tomatene og strø på salt. Stekes midt i ovnen på 220 grader i omlag 20 minutter.










Siste ladning med syltetøy


Det siste som blir ferdig av frukt og bær i hagen er plommer. Jeg har et lite plommetre av typen Opal som ble kjøpt inn for snart 3 år siden. Det bærer overraskende mye til å være så lite, og plommene er søte og deilige!
Plommer kan brukes til så mangt. Kompott, i lake til dessert og selvsagt syltetøy. I denne varianten har jeg brukt forskjellige krydder slik som kanel, stjerneanis og vanilje for å sette smak. Det er tre krydder som går utrolig godt sammen med den søte plommesmaken. Dette er en litt uvanlig smak på plommesyltetøy (som også er svært godt uten krydder), og syltetøyet er en meget bra gave!
Et tips, du kan bruke de samme krydderne dersom du skal lage kompott. Det blir garantert en suksess!


Plommesyltetøy


1,5 kg plommer
1 dl vann
1/2 vaniljestang delt i to (alt. 1 ts vaniljesukker)
1 bit kanelstang (alt. 1 ts malt kanel)
1 stjerneanis
1,5 dl syltesukker
2 dl sukker
(0,5 sitron/lime, skvises over plommene for å bevare fargen)

Del plommene i to, og fjern steinene. Del frukten i mindre biter, og ha de opp i en kjele sammen med vann og krydder. La det hele koke til plommene er møre, noe som tar omlag 10 minutter. Smak til syltetøyet med sukker, og la det koke noen minutter til.
Ha det ferdige syltetøyet opp i rene, varme glass. Plommesyltetøyet holder seg i noen måneder i kjøleskapet, men bør fryses dersom det går litt tid før det skal spises.