Viser innlegg med etiketten saftkjele. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten saftkjele. Vis alle innlegg

onsdag 31. juli 2013

En smak av sommer!


Dette er smaken av sommer! I denne drikken har jeg brukt hvit rips, som er en noe søtere variant enn den røde ripsen. Drikken passer perfekt en varm sommerdag, men er også et svært godt alkoholfritt alternativ som bl.a aperitif og velkomstdrink. Ripsdrikken har en lekker farge, og servert med isbiter og farris er det en forfriskende smaksbombe en varm sommerdag.

Vanligvis når man safter rød rips brukes blandingsforholda 1 kg rips til 350 gr sukker. I denne varianten her bruker jeg 250 gr sukker pr kg hvit rips. Dersom du synes safta ikke blir søt nok så kan den kokes opp på nytt med mer sukker i en kjele.
Har du kun rød rips, følg heller denne oppskrifta!

Hvit ripsdrikk

1,3 kg hvit rips
320 gr sukker

Fyll vann i den nederste delen av saftkjelen. Legg rips og sukker lagvis i den tilhørende rista i kjelen. La det hele stå og putre slik at bæra får safta seg skikkelig i en times tid. Tapp den første safta som kommer ut, og hell tilbake over bærene. La det hele deretter stå og godgjøre seg en liten stund til. Tapp deretter safta over på reine varme flasker.

Safta holder seg ikke i all evighet, så dersom du ikke skal bruke den i nærmeste framtid, lønner det seg å fryse den ned.

Serveres i glass med isbiter og en god dæsj med farris.





onsdag 3. juli 2013

Hjemmelaget ripssaft

Vi vil vel alle bevare smaken og følelsen av sommer. Hjemmelaget saft uten tvil en av de bedre metodene for å få til dette. Syltetøy er ikke helt ueffent det også.
Hjemmelaga saft er i tillegg et utmerket alternativ til brus og jucie når du skal servere noe alkoholfritt. Bland safta med farris istedenfor vann, og du får en deilig boblende fruktdrikk.

Det finnes flere måter å lage saft på. Jeg velger å gjøre dette på enklest mulig måte. Bær og sukker blandes lagvis i en saftkjele, og tappes rett på flasker. Vòila, du har saft lett som en plett... eh - eller noe sånt.

Masse deilig rips som venter på å bli til saft




Jeg har brukt disse måla for å beregne hvor mye sukker som skal brukes pr kg bær. Da blir safta søt og god.

1 kg rips - 350 gr sukker
1 kg bringebær - 300 gr sukker
1kg solbær - 300 gr sukker

Rød ripssaft

3 kg rips
2,2 kg bringebær
1,6 kg sukker

Hell vann i den nederste kjelen av saftkokeren. Sett deretter over kjelen med slangen. Legg rips og sukker lagvis i rista. Det er ikke nødvendig å rense bæra før safting. La bæra dampes på lav varme i 1 -1,5 time slik at bæra får safta seg skikkelig*. Når det begynner  å komme saft ut i slangen tapper du dette over i en stor bolle. Hell det deretter tilbake i kjelen igjen. Når det kommer saft ut i slangen igjen begynner du å tappe saft over i varme flasker.

*Har du dårlig tid kan du hoppe over dette, og begynne å tappe saft så fort det kommer noe. Eller bare korte ned tida på dampinga. Det meste er lov, og fungerer fint når du safter med saftkjele.

Steriliser flasker i kokende vann, evt i stekeovnen på 100 grader. Når safta tappes må flaskene fremdeles være varme.

Dersom du er uheldig og har hatt i for lite sukker, kok opp safta i en kjele og tilsett mer sukker til du har oppnådd den rette søtsmaken.

Du kan kjøpe nye flasker, eller bruke f.eks gamle spritflasker til å ha safta opp i.


Safta tappes rett opp i reine varme flasker


saftkjele
Bær og sukker legges i lagvis