onsdag 27. februar 2013

Vi kødder ikke med pølser!!

Det var den strenge beskjeden jeg fikk av et familiemedlem, da jeg spurte om ho var interessert i å få servert veganpølser. Alle som kjenner meg veit jo at jeg lever for de små adrenalinkicka i hverdagen. Jeg så derfor døden i kvitauget, og laget veggispølser likevel.

Man kan selvsagt kjøpe ferdige vegetarpølser, men de jeg har smakt er ikke anbefalelsesverdige. Lite smak, knekker bare du ser på dem, og har ellers en døll konsistens! De hjemmelaga henger derimot godt sammen, og har en nesten kjøttaktig konsistens. De er gode på smak, og er ikke minst helt fri for tarmer og hestekjøtt. En avgjørende ingrediens i oppskrifta er glutenmel. Det er ikke mel beregna på cøliakiere, men er hvetemel der mesteparten av karbohydratene er fjerna. Melet fungerer som bindemiddel, og påvirker konsistensen på maten. Når man lager f.eks pølser/burgere gjør den deigen elastisk, og gir den ferdige retten et nesten kjøttaktig preg.
Pølseoppskrifta fant jeg på Vegetarbloggen, som er en meget bra blogg med fine bilder og gode oppskrifter.

Pølser kan selvsagt ikke serves uten en god stappe til. En klassiker er jo potetstappe, men det var tomt for poteter i heimen. Isteden ble det søtpotetstappe, og det er jo supergodt!!

Pølser

1 dl utvanna og kokte svarte bønner
1 dl eplesaft
1 dl vann
1 ss olivenolje
2 ss soyasaus
1 ss tomatpuré
0,5 ts liquid smoke
2 ss gresskarkjerner
2 ss finhakka løk
1/4 pressa hvitløk uten fedd
0,7 dl reven västerbottenost
2 stilker frisk persille, hakka
3 dl glutenmel
1 ts paprikapulver
1 ts chilipulver
1 ts oregano
1 ts urtesalt
1 ts pepper


Mos bønnene med en gaffel. Bland dem sammen med eplesaft, vann, olivenolje, soyasaus, tomatpuré og liquid smoke.
Hakk opp gresskarkjerner. Ha bitene i en bolle sammen med glutenmel, paprikapulver, chilipulver, løk, hvitløk, oregano, salt og pepper. Arbeid raskt de våte og tørre ingrediensene sammen. Nå skal du ha en seig masse
Klipp ut fire ark aluminiumsfolie. Fordel deigen over dem, og rull sammen til pølser. Deretter skal pølsene dampes i 40 minutter. Jeg bruker damprist for grønnsaker. Det viktigste er at vannet ikke kommer i kontakt med pølsene.
Etter dampingen er ferdig, kan du servere pølsene som de er. Jeg foretrekker å steke dem litt i en panne før servering.

Søtpotetstappe

2 store søtpoteter
1/2 kinesisk hvitløk
1 ss smør
Dæsj matfløte
Salt&pepper

Skrell potetene, del de i biter og kok dem møre i usalta vann. Når potetbitene er møre, hell av vannet og la potetene dampe et par minutter i kjelen. Ha i smør, og mos potetene. Smak til med fløte, salt og pepper.







I tillegg til søtpotetstappe, er det også godt med en salat til pølsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar