torsdag 31. januar 2013

De beste grønne pannekakene så langt

Når jeg var barn hadde vi nesten aldri pannekaker til middag (det var vel det samme året det var så bratt, det var minst 3 meter snø om vinteren, og vi var på stranda hver dag om sommeren). Men nå er jeg voksen og kan endelig spise det jeg vil til middag hver dag. Merkelig nok så spiser jeg ikke pizza og pannekaker hele tida...

Jeg pleier å lage pannekakene små, og spise de i stabel med fyll på toppen på amerikansk vis. Grønnsaker og halloumiost er knallgodt fyll, men det er ikke vondt med syltetøy eller relativt sunt sjokoladepålegg 2 heller.

Pannekaker

2 egg
4 ss cottage cheese
50 gr smelta smør
2 dl skummet kulturmelk
1 dl hvetemel
2 dl sammalt hvete grovmalt
1 dl havregryn
3 ss havrekli
1 ss linfrø
2 ts bakepulver
1 squash
1 ts salt
100 gr frossen spinat
4-5 dl skummet melk

Rasp squash og bland med 1 ts salt. La det ligge i et dørslag i 20 min. Press ut væske. Tin spinat.
Visp sammen egg, tilsett cottage cheese og smør og bland godt. Bland inn det tørre, deretter grønnsakene. Spe med melk til du får ønska konsistens. Røra skal være tjukk, men den skal ikke ha grøtkonsistens. La røra svelle i 30 minutter.

Fyll

100 gr halloumi
10 små sjampinjonger, delt i to
1 rød paprika, strimla
2 raspa gulrøtter
1/3 purre, kutta i strimler
1 ts rapsolje

Del halloumiosten i biter, og stek den i en tørr panne på relativt høy varme til den er gyllen på hver side. Ta ut osten, og skru ned varmen på plata. Ha i olje og sopp, og la det surre på lav varme til soppen begynner å slippe ut vann. Ha i paprika og purre.Stek grønnsakene noen minutter, ha i gulrot og halloumiost på slutten av steketida.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar