torsdag 18. desember 2014

Muffins

Hva gjør man når man har noen slitne bananaer på kjøkkenbenken? Da lager man selvfølgelig muffins. Jeg kom aldri så langt at jeg heiv meg på cupcakeskjøret. Jeg elsker søtt, men like mye fyll som kake blir fort litt mye.  Kvalmt er et ganske treffende ord! Muffins derimot blir noe helt annet. Enklere å spise er de også. Muffinsoppskrifta her har ikke "topping" men det trengs ikke. Det er store saftige smakfulle kaker, med den geniale blandinga av sjokolade, eple og vanilje.
Tenker du at nei, dette har jeg ikke tid til nå i julestria? Muffins til jul liksom. Knekk pepperkaker i biter, stapp bitene ned i muffinsene, og du har saftige og fine julemuffins.

Muffins med sjokolade og eple (16 store)

Grunnoppskrift
4 egg
3,5 dl sukker
100 gr smør
2 dl skummet kulturmelk
6 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts natron

Sjokoladefyll
3 ss sterk kaffe
3 bananer
3-4 ss kakao

Eplefyll
1 ts vaniljesukker
1 eple i biter
Kanel

Visp egg og sukker til en luftig eggedosis. Tilsett smelta smør, melk, mel og bakepulver/natron. Rør det hele forsiktig til en glatt røre. Del deigen i to boller. Mos bananer, tilsett disse sammen med kaffe og kakao i den ene bollen. Del et eple i biter, ha dette opp i den andre bollen sammen med vaniljesukker.
Fordel rørene i muffingsformer. Dryss gjerne litt kanel over røra med epler i.
Stekes på 200 grader i ca 20 minutter.
Bruk en pinne eller lignende for å sjekke om muffinsene er gjennomstekt. Det skal ikke henge smuler igjen på pinnen (men, ikke tørrstek, da blir kakene så gørrkjedelige. Sjokoladevarianten kan godt være litt rå i midten).








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar