fredag 11. april 2014

Kringle og skillingsboller

Noen dager bare innbyr til gjærbakst! Ok, alle dager innbyr til gjærbakst, men av hensyn til bukselinningen prøver jeg å begrense disse dagene noe. Likevel, det er viktig å ikke begrense seg for mye. Fordi...!
Ettersom jeg er svært glad i å bake (og har litt svak viljestyrke), utnytter jeg alle anledninger der kake eller annen bakst kan inngå. I går for eksempel, fikk jeg besøk av ei venninne - og da er det jo rein høflighet å ha noe godt å by på! Særlig når denne venninna også verdsetter gjærbakst like høyt som det jeg gjør.

Hvetedeig

75 gr smør
3,5 dl melk
1 ss tørrgjær
1 dl sukker
1 ts kardemomme
ca 9 dl hvetemel

Smelt smør. Tilsett melka og la det hele kjøle seg til det blir "fingervarmt"-40 grader er fint. Bland alt det tørre i en bakebolle. Hold igjen litt av melet. Ha i væsken og la maskinen gå til du har fått en glatt og fin deig. Tilsett eventuelt mer mel. Dekk bollen med plast og et kjøkkenhåndkle, og la deigen heve på et lunt sted i 30-45 minutter.
Hell deigen ut på et lett melet underlag, og kna deigen godt.Del deigen i to. Kjevle begge halvdelene til avlange leiver. Stryk på smør, kanel og sukker. Rull sammen, og form den ene halvdelen til en kringle. Den andre rullen deles i skiver til skillingsboller. La kringla og kanelsnurrene etterheve 20-30 minutter.
Stekes på 230 grader i ca. 20 min (kringla), og 10-12 min (skillingsbollene).
Avkjøles på rist.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar