mandag 30. juli 2012

Stikkelsbærdrikk

en oppskrift til glede for nye lesere!

Stikkelsbær fungerer utmerket som saft. Blander du farris og stikkelsbærsaft får man en sprudlende festdrikk. Et utmerket alkoholfritt alternativ istedenfor den sedvanlige brusen til middag.

Oppskrifta har jeg fra boka Godt drikke som ble utgitt av Vestfold Bygdekvinnelag i 2006.

Stikkelsbærdrikk

Kokende vann
200 gr sukker pr. liter saft
2-3 rosiner pr. flaske
2-3 mynteblader om ønskelig


Rens og skyll bæra, og legg dem i en bolle. Hell over kokende vann, og la det stå i et døgn. Sil fra safta og sett den kaldt. Hell kokende vann over bæra igjen, og  la det stå i et døgn til. Sil så fra saft igjen.
Bland all saft, tilsett sukker og la det koke i 5 minutter. Rør i kjelen av og til. Skum godt av, og avkjøl safta. Når den er kald fylles drikken over på rene flasker. Tilsett rosiner og eventuelt mynteblader. Safta er drikkeklar etter 3-4 måneder.

Jeg brukte 1,7 kg stikkelsbær som ble dekket av  omlag 1,7 liter vann. Tilsammen kokte jeg da opp 3,4 liter saft sammen med 700 gram sukker.

Jeg har laget stikkelsbærsaft flere ganger. Ettersom jeg er veldig glad i mynte, blanda jeg i fjor inn flere mynteblader og rosiner enn det som sto i oppskrifta. Dette førte til at korken på 2 av flaskene spratt av. I tillegg til at de gjæra. Anbefaler derfor å bruke det antallet rosiner som er nevnt i oppskrifta. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar