Viser innlegg med etiketten agurk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten agurk. Vis alle innlegg

torsdag 8. mai 2014

Sushi på vegetarvis

Jeg har alltid tenkt at det må være rimelig enkelt å lage veggis-sushi hjemme. Det var det! Særdeles enkelt ettersom jeg juksa litt, og kjøpte en startpakke med et såkalt "sushikit" i. Den inneholdt tempurapulver, bambusmatte, noriaark, ris, riseddik, soyasaus, ingefær og wasabi. Det er selvsagt ikke nødvendig å kjøpe en slik pakke, det meste kan du få kjøpt i "løsvekt," eller laget selv.

Hva er så egentlig sushi?Dette er hva Wikipedia sier om saken; "Sushi (jap; marinert ris) er Japans nasjonalrett og består av ris blandet med eddik, sammen med diverste toppinger. Det er en vanlig misoppfattelse at all sushi inneholder eller består av rå fisk. Rå fisk er en viktig ingrediens, men brukes ikke i all sushi. Sushi kan også for eksempell frityrstekes (tempura)".

Det jeg laget var såkalt maki, og tempura. For å lage maki brukte jeg kokt ris  med riseddik i, delte opp grønnsaker og rullet dette sammen i noriark. Videre laget  jeg tempurarøre fra pakke. Dette kan selvsagt også gjøres fra bunnen av hjemme. I tempurarøra dyppet jeg tynne strimler av quorn fileer, som deretter ble frityrkokt. Disse quornbitene hadde jeg skåret litt tykke, så de måtte deles mer da de var ferdige.
Kikk på bildene og la deg inspirere til deilig sushi, som altså overhodet ikke må bestå av rå fisk!

Denne makien består av avokado og agurk. Litt store biter.

Maki med ris, agurk, avokado og tempura.

Det var litt vrient å rulle alt sammen fint, så her er en variant der det ble lagt ris og fyll på hver sin halvdel. Nederst på makien kan dere se noe som er skikkelig godt - squashblomst med tempura. 

Fristende, eller hva?
Squashblomstene forsvant fort!
Veldig gode i maki. Ville nok også fungert ypperlig i en vegetar versjon av "fish and chips"!. 








tirsdag 20. august 2013

Drivhus

Da vi kjøpte hus for noen år siden var et av mine ønsker hage. En stor hage (dvs det jeg så for meg var en litt romslig park), med plass til frukttrær, flotte blomsterbed, plen og kjøkkenhage. En aldri så liten bjørkeallé og strandlinje ville heller ikke vært feil. Et passende stort slott/herskapshus ville passa godt til den hagen. Helt slik ble det ikke. Det endte opp med et helt vanlig hus, med en helt vanlig hage. Ikke helt galt det heller. 

Et av hageprosjekta i år har vært grønnsaksdyrking. I vår kjøpte jeg meg en såkalt GrowCamp, som er et slags drivhus i plast. Det har fungerer veldig bra. Ambisjonen er jo selvsagt å bli selvforsynt med frukt og grønt, men det må muligens bli et annet år.
 

 Jordbær

Månedsjorbær har vi plukka i hele sommer. Smaker som markjordbær.

Agurker

Slangeagurk

Miniagurk

 Tomater



Busktomat av noe slag
Cherrytomater

Squash

Squashplantene har flotte gule blomster
Kommende middag på vei.