lørdag 11. januar 2014

Firkanta grove scones

Noe (svært mye) av fritida mi går med på å lese om mat, surfe på nettet på matblogger og lignende. Det er ikke så ofte jeg kopierer oppskriftene slavisk, men det er en evig uuttømmelig inspirasjon.
I en av Norges største aviser reklamerte de med en oppskrift på såkalte grove scones. Siden det jo er januar, og forsettet om å spise sunt fremdeles huskes såvidt, ble jeg ikke helt imponert over hva som karakteriseres som grovt. Det må påpekes at det ikke sto noe om at dette skulle være sunt, så jeg har ingen grunn til å klage. Men, det gav inspirasjon til å lage grovere scones, og ikke minst se om de kunne bli mer kalorifattige.

Det å spise sunt behøver ikke å gå utover smak! I denne oppskrifta har jeg brukt masse grovt mel, det gjør sconesene mer kompakte enn om jeg hadde brukt en større andel hvetemel. Det som gjør denne oppskrifta sunnere enn vanlige er at jeg har brukt sukkerfritt eplesyltetøy istedenfor smør/olje. Det fungerer helt utmerket. Det du vil merke forskjell på er smaken, det blir en noe søtere smak på sconesene. Ikke søt som i brød med sirup i fra Sverige. Jeg kan nesten garantere at du vil like dem, vi har laget dem flere ganger her i heimen - og de har ikke rukket å bli mugne.

Grove firkanta scones

1,5 dl sammalt hvete grov
2,5 dl havregryn
1,5 dl hvetemel
3,5 dl sammalt hvete fin
1 ts salt
1 ss bakepulver
0,5 ss natron
6 ss eplesyltetøy
4 dl skummet kulturmelk

250 gr 15-20 min

Bland det tørre i en bolle, ha i syltetøy og melk og rør godt. Hell deigen over på en bakepapirkledt stekeplate. Smør deigen utover plata, ikke for tynt for da får du bare en flat leiv. Skjær deigen i ruter. Dette må nok gjentas når du tar den ut av ovnen etter steking. Jeg glemte det da bildene ble tatt, men det er jo bare å kutte opp i passende ruter når den har blitt kald.
Har du mer lyst på scones med den tradisjonelle runde fasongen? del deigen i to, og lag rundinger isteden.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar